Pasaulyje paklausa elektromobiliams auga dešimčia kartų sparčiau nei įprastiems automobiliams, o valstybės viena po kitos paskelbia, kada ir kaip apribos eismą vidaus degimo varikliais varomomis transporto priemonėmis. Vienos šalys iškart pritaiko kompensacijas elektromobilių pirkėjams, kitos (tarp kurių ir Lietuva) taiko lengvatas jomis važinėjant. Mūsų šalyje elektromobiliams leidžiama važiuoti viešajam transportui skirtomis juostomis, leidžiama nemokamai parkuotis ir įkrauti elektromobilį. Kokios priežastys gali lemti, kad jau artimiausiais metais elektra varomo transporto mūsų gatvėse smarkiai padaugės?
Paprasta ekonomika: bent 5 kartus mažesnės išlaidos „kurui“ ir lengvatos keliaujant
Patys paprasčiausi skaičiavimai rodo, kad elektromobilio eksploatacija yra bent 5 kartus pigesnė nei įprasto automobilio. Pavyzdžiui, nuvažiuoti 300 km benzinu varomu automobiliu vidutiniškai kainuoja 23 eurus, skaičiuojant 7 l kuro sąnaudas 100 km, ir 1,10 Eur/l benzino kainą. Tuo tarpu, tokiai pačiai distancijai įkrauti elektromobilį (pavyzdžiui, Volkswagen e-Golf) atsieis iki 5 Eur, skaičiuojant, kad prireiks apie 50 kilovatų po 0,099 Eur/kW. Tačiau pravartu žinoti, kad daugelyje Lietuvoje esančių elektromobilių įkrovimo stotelių „pasikrauti“ galima nemokamai, tad kasdienės kelionės kainuos dar pigiau.
Be to, važiuojant elektromobiliu gerokai sutaupoma laiko didmiesčiuose, nes galima važiuoti viešajam transportui skirtomis juostomis. Taigi, kelionės piko metu gali užtrukti tiek, kiek važiuojant ne piko metu, kai kelias laisvas. Parkuoti elektromobilius, pavyzdžiui, net ir brangiausioje mėlynojoje zonoje Vilniuje taip pat nieko nekainuoja.
Ekologiškas ir tylus važiavimas
Pagrindiniu elektromobilių privalumu laikoma tai, kad jie neteršia oro. Visus be išimties, pirmąkart įsėdusius į elektromobilį, nustebina ypač tylus važiavimas. Vairuojant elektromobilį girdėti tik padangų čežėjimas, jokių kitų garsų ir triukšmo elektrinis automobilis nekelia. Populiarindami žaliąjį transportą Vakarų europiečiai vis dažniau organizuoja akcijas, kai į sutartą vietą suvažiuoja elektromobiliai. Efektas visuomet garantuotas – tuo metu šalia esantys eismo dalyviai nuoširdžiai nustemba, nes eismo gausmas ir triukšmas staiga dingsta.
Saugumas, paprastesnė techninė priežiūra ir mažesnės draudimo įmokos
Naudodamiesi elektromobiliu sutaupoma ir draudimo reikmėms, ir remontui. Dėl jiems būdingos konstrukcijos elektromobiliai yra nepalyginamai saugesni, tikimybė sprogti ar apdegti praktiškai lygi nuliui; jie paprasčiau ir pigiau remontuojami. Tai, atitinkamai, sumažina ir draudimo paslaugų įkainius – tiek trečiųjų šalių, tiek privalomojo civilinės atsakomybės draudimo.
Pasaulio valstybės jau įvardino pereinamuosius laikotarpius
Pastaruoju metu viena po kitos skirtingos šalys paskelbia, kokios trukmės laikotarpį suteiks vairuotojams pereiti prie ekologiškesnių transporto priemonių. Šį pavasarį Prancūzija pareiškė nuo 2040 m. uždrausianti pardavinėti aplinką teršiančius automobilius; apie panašius planus iškart paskelbė ir Jungtinė Karalystė.
Prieš keletą savaičių apie rimtus ketinimus mažinti oro taršą pranešė Kinija. Didžiausią gyventojų skaičių turinti šalis svarsto uždrausti įprastas transporto priemones Pekine ir Šanchajuje nuo 2040 metų. Ketinimai palaipsniui taikyti apribojimus benzinu ar dyzeliu varomam transportui nuskambėjo ir Indijoje.
Norvegija elektromobilių naudojimą skatins dar sparčiau – jau nuo 2025 metų šioje šalyje bus leidžiama pardavinėti tik elektra varomus arba hibridinius automobilius. Beje, jau šiuo metu Norvegijoje „Moller Bil“ parduoda daugiau elektromobilių ir hibridinių automobilių, nei transporto priemonių su vidaus degimo varikliais. Tačiau tai, be abejo, nulemta ir itin stiprių mokestinių lengvatų. Olandija planuoja uždrausti benzininį ir dyzelinį transportą nuo 2025 metų, o kai kurios Vokietijos žemės – nuo 2030-ųjų. Panašu, kad jau artimiausiu metu šia tema bus pradėta aktyviau kalbėti ir Europos parlamente.
Apsimokės pirkti elektrinius
Tokie žingsniai skatina ne tik vairuotojus keisti savo požiūrį į elektromobilius, bet ir koreguoja pačių gamintojų planus. Pavyzdžiui, didžiausias pasaulyje automobilių gamintojas koncernas „Volkswagen“ prieš keletą dienų pranešė, kad iki 2030 metų visoms gaminamoms automobilių markėms pasiūlys ir po elektrinę versiją. Įvertinusi tiek pačių valstybių, tiek gamintojų skelbiamus planus, finansinių prognozių lyderė „Bloomberg“ numato, kad per artimiausią dešimtmetį susilygins elektra ir naftos produktais varomų automobilių kainos, o iki 2040 m. daugiau nei pusę naujai parduodamų transporto priemonių sudarys būtent elektromobiliai. Taigi, žvelgiant į kaimyninių šalių ar didžiųjų pasaulio valstybių planus, realu, kad mūsų vaikai vairuos ir važinės jau ekonomiškesniais ir saugesniais automobiliais, mažiau terš gamtą, kvėpuos grynesniu oru ir girdės mažiau triukšmo.