Kieto būvio baterijos yra tarsi energetikos Šventasis Gralis ir su jomis dirba viso pasaulio mokslininkai. Šios baterijos užtikrina didesnį energijos tankį, greitesnį įkrovimą, mažesnį aušinimo poreikį – tai vien tik privalumai.
Kieto būvio baterijos artėja, tačiau kada?
Visi kalba, kad kieto būvio baterijų era artėja, tačiau niekas nežino kada. „Volkswagen“ investavo į Kalifornijoje įsikūrusią kompaniją „QuantumScape“, bet bent jau iki 2025 metų jie nesitiki, kad kieto būvio baterijos ateis į plačiąją rinką. „Panasonic“ išvis mano, kad anksčiau kaip 2030 metais šios baterijos nebus pradėtos naudoti plačiai.
Henrik‘as Fisker‘is mano kitaip. Jis turi savo įmonę ir naują automobilį „Fisker Emotion“ – keturių durų elektrinį sedaną, kurį Fisker‘is teigia, kad galima įkrauti per 9 minutes. Jis teigia, kad taip greitai šį automobilį galima įkrauti dėl jo išrastos ir patentuotos kieto būvio baterijos. Skamba intriguojančiai? Ką gi, Fisker‘is teigia, kad nereikės laukti ilgų metų metų kol kieto būvio baterijos pateks į rinką – jis jas pradės gaminti per ateinančius kelis mėnesius.
Plonasluoksnių plėvelių technologija
Naujųjų Fisker‘io kieto būvio baterijų paslaptis yra iš saulės elementų gamybos pasiskolinta plonasluoksnių plėvelių (thin-film) technologija. Fiskeris teigia, kad naudojant naują gamybos procesą, kiekvienos baterijos viduje yra sudedami keli plonasluoksnių plėvelių sluoksniai, suteikiantys joms 27 kartus didesnį paviršiaus plotą, palyginus su įprastomis baterijomis.
Tokios baterijos energijos tankis dvigubai didesnis už įprastos ličio jonų baterijos. Fiskeris teigia, kad naujosios baterijos kuo puikiausiai atlaikys daugiau kaip 1000 įkrovimo ciklų.
„Mes radome sprendimą, kaip tiksliai, pakartotinai ir labai greitai gaminti kieto būvio baterijas. Įprastai ličio jonų baterijos gamyba apima maždaug 18 skirtingų gamybos etapų. Nuo žaliavos atgabenimo iki baterijos iškeliavimo pas pirkėją, praeina net 50-60 dienų. Tai neįtikėtinai ilgas laiko tarpas.“ Fiskerio teigimu, jo kieto būvio baterijos bus pagamintos ir išsiųstos pirkėjui „mažiau nei per 10 dienų“.
Fiskeris glaudžiai susijęs su detaliu gamybos procesu, tačiau teigia, kad jo įmonė jau diskutuoja su „atsirinktais“ automobilių gamintojais dėl naujųjų baterijų technologijų. Jis taip pat teigė, kad jau kalbėjosi su didžiausiais baterijų gamintojais, kurie galbūt norėtų jo kieto būvio baterijas ir jų sistemas gaminti masiškai.
Šiek tiek skepticizmo
Bet ar tikrai Henrikui Fiskeriui pavyko tai, ko dar niekas kitas pasaulyje nesugeba? „Žinoma, galėtumėte ginčytis ir abejoti mano žodžiais, tačiau mes nesiekiame įtikinti žmonių. Mes dirbame su įmonėmis ir siekiame patekti į masinę gamybą, tad mums taikomi griežti NDA (angl.Non- disclosure agreement – susitarimas dėl informacijos neatskleidimo. aut. past.). Masinė gamyba ir patekimas į rinką yra mūsų pagrindinis tikslas“, – teigė Fiskeris.
„Tesla“ visada laikosi naujausios baterijų technologijos. Ir ji privalo tai daryti, jei nori išlaikyti savo konkurencinį pranašumą. „Jei yra kažkas geresnio nei Tesla baterijų technologija, aš apie tai nieko nežinau“, – sakė JB Straubelis, „Tesla“ vyriausiasis technologijų vadovas. „Mes stengiames kiek tik išgalime. Mes išbandome ir kalbamės su kiekvienu baterijų startuoliu, kiekviena laboratorija, kiekvienu didesniu gamintoju. Mes išbandome jų baterijas. Tad, jei yra kažkas geresnio, mes klausomės ištempę ausis ir norėtume tai išbandyti. Bet iki šiol kažko geresnio dar neradome.“
Tad, jei Henrikas Fiskeris teisus, pasaulis yra ant elektromobilių revoliucijos slenksčio. Bet ar tai tiesa? Dar praėjusiais metais Elonas Muskas sakė, „kad viskas veikia PowerPoint skaidrėse. Galėčiau pateikti pristatymą apie teleportaciją į Andromedos galaktiką, tačiau tai dar nereiškia, kad tai veiktų.“ Tad, ar kitais metais pamatysime naująjį Fiskerio elektrinį automobilį su naujosiomis kieto būvio baterijomis? „Matysime“, – atsakė Fiskeris.